Thema ‘spiegelen’ en ‘kapper’ in K2

In de tweede kleuterklas werd er rond ‘spiegelen’ gewerkt.   Er werden vele gekke bekken getrokken in de spiegels. De kleuters tekenden hun spiegelbeeld zo goed mogelijk na. We probeerden onszelf te spiegelen in allerlei glimmende voorwerpen zoals een metalen doos, deksel van een kookpot, lepels, zonnebril…. Als we in de holle kant van een lepel kijken, zien we onszelf ondersteboven. We schilderden met de ‘vlindertechniek’ : een papier in twee vouwen en weer openen, vervolgens aan 1 kant van de lijn schilderen, het blad weer dubbelvouwen en goed aandrukken. Het papier weer open vouwen en het kunstwerk is klaar! We gebruikten een spiegel om een halve tekening volledig te maken. Nadien probeerden we het spiegelbeeld te tekenen. De juf bracht make-up mee, de kleuters maakten zichzelf mooi voor de spiegel. De kinderen begonnen elkaars haren te kammen en staartjes te maken. Daarom maakten we de week erop samen een kappershoekje in de klas. Haren wassen, drogen, fohnen, staartjes maken, speldjes en haarbanden erin doen… Maar écht knippen mochten we niet. Enkele kleuters hun haren werden wel echt gewassen en gedroogd. Kijk maar naar de foto’s op de website.