Kersenklas: Thema winter en noord-en zuidpool.

De kleuters waren laaiend enthousiast over dit thema. We kregen de kans om ons uit te leven in de sneeuw…de speelweide lag onder een sneeuwtapijt waar we veel sneeuwpret beleefden….het was wel bibberen…. Thuis stopten we een speeltje in een doosje met water…na een nacht in de diepvriezer mocht het ingevroren mee naar school. In de klas konden we zien dat al onze hebbedingetjes gevangen zaten in het ijs. Om ze te bevrijden moesten we ervoor zorgen dat het ijs zou smelten. Onze warme handjes,onze warme klas en warm water zorgden ervoor dat ons ijsklompje steeds kleiner werd en tenslotte in water veranderde. Dan deden we onze speelgoedjes weer in ons potje, gevuld met water en zetten ze buiten om weer te laten invriezen. We deden water in een grote plastieken schelp en experimenteerden met ijs. Achteraf werd het een tafereel met pinguïns en ijsschotsen( piepschuim ).We maakten kennis met het leven op de noord- en zuidpool. We weten nu dat ijsberen en inuïten op de noordpool wonen en pinguïns op de zuidpool. Op de laptop bekeken we beelden en filmpjes over deze speciale vier- en tweevoeters en bewoners. Op de wereldbol gingen we ook op zoek naar België en Polen, het land waar Krispin vandaan komt. We verkleedden ons als pinguïns en bootsten deze grappige niet-vliegende vogels al waggelend na en dansten de pinguïndans. We knutselden met poedersneeuw, water en ecoline een schudbokaal en stopten er ons meegebrachte speeltjes weer in, sommigen bleven dreven, anderen zonken. Heel zelfstandig gingen we aan het werk aan onze pinguïns…met plastieken flesjes, watten en papier. Verder tekenden we pinguïns, ijsberen en inuïten  en plakten deze op onze getekende wereldbol waarop we het land en het water met verf sponsten. De bekende sneeuwman Olaf was ook op bezoek.We deden heel erg ons best om hem na te maken, wat ons aardig lukte. Het waren boeiende en leerrijke weken vol leuke belevenissen en ervaringen.