De maanden april en mei in het 4de leerjaar

Dag allemaal!

Hier zijn we weer met een verslagje van een aantal activiteiten in april en mei!

Vooreerst willen we jullie vertellen over een leuke activiteit rond bewegingsexpressie en muziek. We schoven in onze klas alle bankjes en stoelen aan de kant. Daarna luisterden we aandachtig naar het liedje ‘Syncopated clock’ van Leroy Anderson. In dat liedje hoor je regelmatig een klok tikken, soms zachtjes, dan weer luid. We stapten allemaal door elkaar in de klas en bij het tikken van de klok, mochten we een bepaalde beweging verzinnen. Als de klok niet te horen was, moesten we ‘bevriezen’. Dat was wel een grappig zicht! Nadien gingen we allemaal in een kring zitten en kregen we een wit tekenblad en allerlei kleurtjes en stiften. Het was de bedoeling dat we onze fantasie de vrije loop lieten gaan tijdens het beluisteren van het lied. Soms tekenden we hoekige lijnen, dan weer zwierige cirkels. Het resultaat was verbluffend! Sommige leerlingen hadden een abstract werkje gemaakt, anderen een figuur. Allemaal verschillend, maar even knap, vonden we!

Tijdens een les muzisch taalgebruik werden we levende praatpoppen en maakten we onze eigen versie van een monsterlijk gedicht. We toverden onszelf om tot een meerkoppig monster en ook onze stemmetjes pasten zich hieraan aan. Grappig was dit wel, dat kunnen we jullie verzekeren! 🙂

Ook stonden er voor W.O. en Nederlands spreekbeurten op het programma! Per twee kozen we een dierenboek uit en gingen we aan de slag. We vulden eerst een ‘identiteitsfiche’ in van ons gekozen dier, nadien maakten we over deze informatie een presentatie. Sommige leerlingen maakten een powerpointpresentatie, anderen maakten informatieflappen met leuke foto’s en nog andere leerlingen brachten heel wat écht materiaal mee om over te vertellen! We waren best wel wat zenuwachtig toen we vooraan in de klas stonden, maar zowel de klasgenoten als de juf waren elke keer opnieuw onder de indruk, tof hé?

Tijden de W.O.-lessen leerden we over allerlei soorten bruggen. Met blokjes probeerden we eerst in groepjes de langste én de stevigste brug te bouwen. Nadien leerden we over het materiaal en de technieken die men gebruikt om échte bruggen te maken. Wisten jullie dat je in heel wat bruggen driehoeksvormen kan terugvinden? Na wat theorie was het tijd voor het echte werk. Opnieuw gingen we in groepjes aan de slag en gebruikten we stokjes, touw, klei en zelfs marshmallows om de beste brug te kunnen bouwen. Na heel wat samen zwoegen waren we heel fier op de resultaten! Deze week zijn we gestart met het thema ‘De zee, bron van leven’! Een verslagje over dit thema kan je eind mei op onze website verwachten! 🙂

Tussendoor maken we in de klas graag tijd voor een ontspannend tussendoortje. Op de foto’s kan je ons elkaar zien masseren, vergezeld van een rustig en mediterend muziekje… We kunnen je verzekeren, na zo’n deugddoende massage (en het nèt niet in slaap vallen…) waren we weer helemaal klaar om er in te vliegen!

Tijdens andere muzische lessen maakten we outfits uit krantenpapier. Voor we zelf aan de slag gingen, keken we via het digitaal bord eerst naar het werk van echte designers. Daarna maakten we in groepjes een schets van hoe onze outfit eruit zou gaan zien. Met kranten, plakband, touw en nietjesmachine in de hand, begonnen we aan onze uitdaging. Na enkele weken werk, waren we klaar en konden we onze kledij aanpassen op de echte modellen. Natuurlijk hoorde hier ook een echte modeshow bij. We maakten een leuke tekst klaar, kozen een presentator uit en we zorgden samen voor het nodige materiaal. Zowel de kleuters als de kinderen van de lagere school kwamen een kijkje nemen. Het zonnetje scheen volop en de knallende muziek weerklonk op de speelplaats. Het was een superleuke namiddag!

Ook zijn we gestart met het laatste thema van godsdienst voor dit schooljaar. We gaan in de komende weken werken rond het onderwerp ‘Mozes’. Het eerste deel van het verhaal, ‘Mozes gered uit het water’, sprak ons al snel aan. Na het beluisteren van het verhaal en het bekijken van de prenten, was het tijd voor ‘de lege stoel’. We bedachten vraagjes die we konden stellen aan de personages uit het verhaal. Nadien liet de juf denkbeeldig Mozes, de prinses, de mama van Mozes en Mirjam (de zus van Mozes) binnen in de klas. We mochten onze vraagjes stellen en als iemand een antwoord kon bedenken op die vraag, mocht hij/zij plaatsnemen op de stoel en antwoorden vanuit het personage. Er waren heel wat knappe vragen én antwoorden bij! Wij zijn alvast benieuwd naar het vervolg van het verhaal!

Zo, hopelijk nemen jullie ook eens een kijkje bij onze foto’s? Veel plezier! 🙂