De maand februari in het 4de leerjaar

Benieuwd naar wat wij, de leerlingen van het 4e leerjaar zoal in februari deden? Hier een kort verslagje! 🙂

Naar aanleiding van ons W.O.-thema over het ziekenhuis en carnaval in het vooruitzicht, maakten we samen met onze juffen gipsmaskers. Dat was echt een hele leuke ervaring! Sommigen van ons hadden wel een beetje bang, maar uiteindelijk ging iedereen de uitdaging aan. Na het laten drogen van onze gipsmaskers, was het tijd voor het creatieve werk. Iedereen ging zelf aan de slag met verf, glitters, veertjes, parels en nog zoveel meer. We leefden ons helemaal uit. Vind je de resultaten niet verbluffend? Wij alvast wel! 🙂

Tijdens de godsdienstlessen werd er regelmatig tijd gemaakt voor een bezinning, meditatie of inleefspel. Op de foto’s kan je ons zien werken rond het thema ‘Levensadem’.

Het W.O.-thema in verband met het ziekenhuis liep stilaan op zijn einde. We hebben tijdens dit thema heel wat samen moeten werken in groepjes. Op het einde van het thema kregen we van de juf een ‘open-boek-toets’. Het was wel een beetje vreemd dat we ons bundeltje mochten gebruiken tijdens de toets, maar toch was het daarom niet gemakkelijker! Het nieuwe W.O.-thema ‘Word een kei in kaarten!’ loert al om de hoek, wij zijn alvast benieuwd!

Op de laatste donderdagnamiddag voor de vakantie kwam de mama van Ian langs in onze klas. Zij is preventieadviseur bij de politie en kwam vertellen over inbraak-/diefstalpreventie. Zo vertelde ze bijvoorbeeld dat een dief het vaakst inbreekt via de achterdeur en dat hij tussen de 3 tot 5 minuten in een huis ronddoolt. We kwamen te weten dat dieven bang hebben van licht en lawaai. Ook leerde Anja ons het ‘SOBER-beveiligingsplan’ kennen. Dat draait rond sociale, organisatorische, bouwkundige en elektronische maatregelen en registratie. Met een rugzakje vol met informatie gingen we naar huis en vertelden we dit verder aan onze mama’s en papa’s. Anja, missie geslaagd! 🙂 Bedankt voor de boeiende en leerrijke namiddag!

We sloten de week voor de krokusvakantie af met een drama-activiteit. In groepjes mochten we ons verkleden en ons in een zelf gekozen personage vermommen. Daarna maakten we in groepjes toneeltjes, die we uiteindelijk toonden aan de rest van de klas. De juf gaf elk groepje 1 gek woord/zinnetje (Bv. Tsjakatsjaka! Boembaaa! You’re the man!, …), dat we moesten gebruiken in ons toneeltje. Onze medeleerlingen moesten raden over welk woord het ging. Dat was super grappig! Na het voorstellen van de toneeltjes, barstte er een heus carnavalsfeest los in de klas. De opruim was iets minder leuk, maar we staken allemaal samen de handen uit de mouwen, zo was de klus snel geklaard en konden we genieten van een welverdiende en leuke vakantie! 🙂

Na de vakantie vlogen we er weer samen helemaal in! Op donderdag en vrijdag gaf juf Lieselot, onze stagiaire, enkele lesjes rekenen, taal en godsdienst in onze klas. Wat was dat leuk! 🙂 Op vrijdagnamiddag stond er een carnavalsfeest op het programma op de (nieuwe!) speelplaats, ter ere van onze mini-prinses Lize. Bedankt Lize, voor de lekkere appel en snoepjes! 🙂