5de leerjaar: Muzisch project ‘Reclame’

In het vijfde leerjaar werd er de voorbije weken gewerkt aan een muzisch projectje rond het thema ‘reclame’. Als introductie op het project deden we eerst enkele toffe voorbereidende activiteiten. We begonnen met de stoelendans in een meubelwinkel. Dat was lachen! 🙂 Nadien moesten we per twee gaan staan en zette de juf instrumentale muziek op. Eén van ons moest op de muziek handelingen uitvoeren, die met ‘winkelen’ te maken hadden, terwijl de andere leerling die handelingen moest spiegelen. Na enkele minuten mochten we ook eens van rol wisselen. Vervolgens werden de stoelen in een halve kring gezet en werd er één leerling, de verkoper, aangeduid. Een andere leerling, de koper, moest uitbeelden wat hij/zij in de winkel wou kopen. Sommige producten waren wel erg moeilijk om uit te beelden!

Na deze inleidende spelletjes bekeken we enkele reclamespots en -affiches en speelden we een raadspelletje rond reclameslogans. Daarna stalde de juf heel wat producten uit, die we nieuwsgierig mochten verkennen. In groep mochten we dan één product uitkiezen, waar we zelf reclame rond moesten maken. We mochten zelf beslissen op welke manier we dat deden. Sommige leerlingen begonnen meteen aan het schetsen van een affiche, terwijl andere groepjes de leukste scenario’s voor een reclamespot verzonnen. Die spot moesten we dan natuurlijk ook echt filmen met de iPad. Dat was superleuk! 🙂 We moesten wel goed nadenken hoe we dat het best konden doen: “Waar konden we de camera plaatsen? Of kon er maar beter iemand de camera vasthouden? Vanuit welk standpunt zouden we filmen? Wie zou er op start duwen? Zouden we de spot in één take opnemen? Of filmden we best in meerdere takes, die we later aan elkaar zouden plakken?” Er ging heel wat denkwerk aan vooraf, maar dat was voor ons geen enkel probleem 😉