4de leerjaar: Het reilen en zeilen in onze klas…

Hallo allemaal! Zijn jullie benieuwd naar het klasleven in het 4e leerjaar? Lees dan zeker verder! 🙂

Bij de start van het nieuwe schooljaar werden we in groepjes verdeeld. In onze klas werken we altijd in eilandjes. Op die manier leren we op een fijne manier met elkaar samenwerken. Het ‘Taakspel’ zorgt ervoor dat we altijd taakgericht werken en ondertussen ook de klasafspraken niet uit het oog verliezen. In onze groep kunnen we stickers verdienen, waar uiteindelijk ook een leuke beloning aan vasthangt! Elke maand komen we in een ander groepje terecht. We mogen dan een naam voor ons eiland bedenken en zelfs een groepskreet mag niet ontbreken! 🙂 Leuk hé? Wanneer een groepje zich erg voorbeeldig gedraagt, kunnen we een pluim verdienen op onze bank, dan zijn we razend fier, zoals je op de foto kan zien. 🙂

Tijdens vrije momenten vinden we het erg leuk om de leesmat op te zoeken. We kunnen dan genieten van een super spannend boek of een ontspannende strip en we kruipen dan helemaal tussen de kussens, gezellig hoor! Af en toe worden we er wel toe verleid om een praatje te slaan met onze klasgenoten, maar dat vindt de juf niet zo leuk… Soms doen we ook wel eens een tussendoortje, om ons hoofd wat leeg te maken. Kennen jullie ‘Just Dance’? De juf zet dan een filmpje op waarin een liedje wordt afgespeeld. Ook zien we dan een figuurtje dat bewegingen voordoet. Die bewegingen proberen we na te doen op muziek, lachen geblazen! 🙂

In september maakten we ook verjaardagsballonnen. Dat is een creatieve ballon op een lekker snoepstokje! Wanneer er iemand jarig is, mag hij/zij een ballon kiezen om mee naar huis te nemen. Elke keer zijn we weer stiekem jaloers… Maar, onze beurt komt ook nog! 🙂 En oh ja, ook onze zelfgemaakte verjaardagskalender kan je op de foto’s bewonderen!

Tijdens de muzische lessen zwoegen we al enkele weken lang aan een fantasiediertje uit papier-maché. We startten met het zoeken naar allerlei bruikbaar afval. Daarna maakten we het afval met allerlei materialen aan mekaar vast en kon het beplakken met krantenpapier beginnen. Het werken met behangerslijm was natuurlijk dolle pret! Na het drogen van het diertje, kon het schilderen beginnen. Onze werkjes zijn momenteel nog niet klaar, maar wanneer ze af zijn, tonen we ze heel graag aan jullie! 🙂 Tussendoor werkten we ook nog met stripverhalen. Het was de bedoeling dat we in groepjes een voorflap van een strip ‘naspeelden’ aan de hand van een tableau-vivant (levend schilderij). Met allerlei materiaal gingen we aan de slag. Na enkele oefenmomenten probeerde de juf de perfecte foto te maken. Grappig hoor!

De W.O.-lessen stonden begin september in het teken van ‘Scholen hier en elders’. We leerden over het schoolse leven van vroeger en nu. Toen we enkele filmpjes zagen over de school van vroeger, waren we toch wel stiekem blij dat de juffen en meesters van nu wat minder streng zijn geworden! 🙂 Ook namen we een interview af met een zelfgekozen persoon en brachten we daarover in de klas verslag uit. We leerden ook over het naar school gaan in andere landen. Wist je bijvoorbeeld dat sommige kinderen uren moeten wandelen eer ze de school bereiken? Of dat ze speciale uniformen moeten dragen? Doorheen deze lessen leerden we ook de wereldkaart kennen, dat vonden we razend boeiend! Ondertussen zijn we gestart met een nieuw W.O.-thema. We gingen op leerwandeling in de buurt van onze school en leerden zo heel wat verkeerselementen kennen. Ook observeerden we het landschap en de handelaars uit de buurt.

Zo, dat was het voor deze keer! Tot binnenkort!

De leerlingen van het 4e leerjaar.