4de leerjaar: Februari

De maanden januari en februari vlogen weer voorbij in het 4de leerjaar! Tijdens de godsdienstlessen leerden we over het thema ‘Levensadem’. Zo deden we bijvoorbeeld heel wat spelletjes waarbij onze adem op de proef werd gesteld. We speelden tafelvoetbal door een opgerold papiertje in de goal van de ander te blazen en probeerden zo lang mogelijk een pluimpje in de lucht te houden. Ook was er tijdens de godsdienstles al eens tijd voor een meditatie-oefening. Daar werden we erg rustig van, fijn hoor!

Elke maandagmorgen nemen we even de tijd om ‘thuis’ te komen in de klas. We mogen dan meestal op de mat vertellen over het voorbije weekend. Af en toe doen we eens iets speciaal, zoals bijvoorbeeld een ‘speed-date’! Zie je ons vooraan in de klas staan op de foto’s? 🙂

De rekenlessen hadden heel wat nieuwe leerstof in petto. Zo leerden we bijvoorbeeld het verschil kennen tussen een trapezium en een parallellogram, kommagetallen optellen en aftrekken, cijferen met grote getallen, enzovoort. Ook kennen we ondertussen het verschil tussen een gelijknamige en gelijkwaardige breuk. Als je denkt dat onze rekenlessen saai zijn, dan ben je wel mis! Vaak zijn we actief aan het werk. Zo kan je ons op de foto’s voorwerpen zien wegen (we leerden immers de herleidingstabel van het gewicht kennen) of spiegelbeelden zien ontdekken door zelf ‘spiegel’ te spelen met onze buur.

Ook tijdens de muzische lessen zaten we niet stil. We maakten tijdens de les ‘muzisch taalgebruik’ een reuzegroot gedicht over de winter, door allemaal stukjes tekst (gemaakt van tijdschriftletters) die we zelf hadden verzonnen, samen te puzzelen. Daarna mochten we ons klasgedicht versieren. Dat was superleuk! Tijdens een andere activiteit maakten we iglo’s van suikerklontjes. We maakten met al onze creatieve iglo’s een heus winterlandschap. Sommigen konden hier niet van af blijven… De suiker moest maar niet zo lekker zijn! 🙂 In de laatste weken voor de krokusvakantie werkten we rond het thema carnaval. We tekenden eerst onszelf op schaal, waarna we een heus carnavalskostuum voor onze figuur ontwierpen. De resultaten waren echt knap! Ondertussen hangen onze mannetjes op in de klas, het lijkt wel op een echte carnavalstoet! 🙂 Wie hiermee klaar was, kon al aan de volgende opdracht beginnen. De juf had foto’s gemaakt van onze gezichten, zodat we hippe carnavalskapsels konden creëren. Onze werkjes kan je bewonderen tussen de foto’s!

Ons W.O.-thema draaide de voorbije maanden rond België. Eerst leerden we over de provincies. Per twee maakten we een identiteitsfiche van één provincie, die we daarna voorstelden aan onze medeleerlingen. We gebruikten hiervoor de atlas, onze nieuwe Chrome-Books en natuurlijk ook onze grote landkaart in de klas. Samen met de juf leerden we over de Belgische gewesten, gemeenschappen, over de taalgrens en zelfs over onze buurlanden mét hun hoofdsteden. Nadien gingen we weer in groepjes aan de slag en zochten we informatie op over ons koningshuis. Op de website www.monarchie.be kan je op de link ‘kinderen’ heel wat terugvinden over onze koning, zijn familie, zijn taken, ons volkslied, de Belgische vlag, enzoverder. Die website hebben we helemaal ondersteboven gekeerd! 🙂

Het hoekenwerk in februari was ook heel erg leuk. Per twee ontdekten we verschillende leerrijke hoeken in onze klas. Zo was er een hoek waarin we tekstballonnen in een lege strip mochten verzinnen. In de rekenhoek daagden heel wat spelletjes onze hersenen uit. In de puzzelhoek had de juf 2 puzzels helemaal door elkaar gemixt. Het was onze taak om de puzzelstukjes weer bij de juiste puzzel te plaatsen én de puzzel dan nog eens te maken, wat een klus! In het W.O.-hoekje mochten we vrij snuisteren op de website van de Belgische monarchie en enkele leuke wist-je-datjes opschrijven, die we nadien mochten voorlezen. Op de mat konden we ons in alle stilte verdiepen in enkele leuke boeken. Het spannendst was die namiddag toch wel het touwenspel. We werden door de juf aan elkaar vastgemaakt met 2 touwen en we moesten een manier proberen te vinden om los te geraken, dat was een hele boeiende uitdaging. Ten slotte konden we in de tekenhoek cartoons leren tekenen, ook dat was tof!

Zo, dat was het voor dit verslag. Wij zijn alvast klaar voor de laatste maand van het 2de trimester, jullie ook? Lieve groetjes en tot snel! De kinderen van het 4de leerjaar.